Livet i Paradiset fortsätter

Vi stannade i bukten utanför Ste Anne i en vecka. Bukten är en oerhört populär ankringsplats och många stannar i flera veckor. Vattnet är fantastiskt med ett siktdjup på över 5 meter trots alla båtar (vi ankrade vid fem meters djup).

Solnedgång över båtarna till ankars i Ste Anne.

Ste Anne är ett trevligt samhälle med bra restauranger, två bra  mataffärer (vilket inte är självklart har vi upptäckt), fina stränder och bra promenader. Det går att ta egna gummibåten eller buss till Le Marin som har allt en seglare behöver.

Färgglada ”hytter” för uthyrning.
Torghandel och försäljning av lokala produkter till turister.

Le Marin och Ste Anne är inom VHF-avstånd så det är lätt att kommunicerad mellan båtarna och det har bildats en internationell community. Varje morgon kl. 8,30 är det sändning på kanal 68. Måndag, onsdag och fredag är det nyheter. James som håller i det är mycket proffsig. Han måste vara en gammal radioman. Alla dagar kan man söka kontakt, fråga något eller annonsera aktiviteter.

En aktivitet som annonserades ut var noodeling. Vi googlade och fann att det var att fiska kattfisk med händerna, men det stämde inte…. till vi till slut förstod att det var vattengympa!!!! Inget för oss alltså.

Nancy tog med mig på Ladies luncheon som är på onsdagar. Det var intressant på många sätt; skaffa sig ett nätverk, få reda på saker, lättare att delta i aktiviter som noodeling och vandring, lära känna människor, få insikt i hur en egen community bildas och utvecklas, mm. Vi var ca 15 damer i olika åldrar och med olika erfarenhet av segling. De flesta var amerikaner, några kom från UK och Kanada, vi var två svenskor. Jag kommer absolut att gå dit igen om tillfälle ges.

Termitbo i mangroveskogen.

Senaste vandringen var så intressant att vi bestämde oss för att gå sträckan igen och lite till för att bl.a. fotografera. Tyvärr har det visat sig att mina smalben inte klarar värme och vandring. Jättetråkigt! Jag får stora röda utslag. Allt är läkt nu och efter ivrigt googlade hoppas jag att det inte återkommer om jag vid paus lägger upp benen på en stol, typ. Hoppas det hjälper….

Nudist och regnbågsstrand.
Klippor….
Roy beundrar utsikten över strandängarna.
Va, är det gamla fiskenät uppe i träden?
Men, det är ju en växt! Vad för växt har jag ännu inte lyckats klura ut.

Efter en mycket trevlig ”på åter-seende-lunch” med våra nya vänner Nancy och Curt seglade vi norrut mot Fort de France som är Martiniques huvudort.

Fiskare.
Skönt att få testa lagad genua och nytt rullfocksystem.
Nej, det är inte dödkallegrottan utan Diamond rock.
Karibiska regnkläder som torkar snabbt.

Väl framme såg stan väldigt urban och trist ut på håll så vi ankrade i en vik mittemot, Mitan bukten, som skulle vara trevlig och bra. Till Mitanbukten åker Fort de Franceborna själva över helgen för att bada. Tja, strand och by var väl ok, men inte som Ste Anne. Det bästa var att vi fick tillfälle att träffa Oscar och Lisa på S/Y Hilma från Lysekil över en drink. Vi träffades första gången i Pernich i Portugal.

Igår morse gick vi till Fort de France och ankrade. Insåg att det var mest praktiskt då Roy bestämt sig för att bättra på sin franska och gå på kurs i två veckor.

Företagscenter, Fort de France.
Kryssningskaj.
Strand och kaj för gummibåten.
Ankring i lä av Fort St Louis. Alla fyra bilderna ovan är tagna från båten.

Vädret i helgen och tills nu har varit omväxlande regn och sol, och kraftiga vindar ca 12 m/s i byarna. Egentligen ganska trist. Enligt prognosen ska vädret bli som vanligt passadväder igen i slutet av veckan.

En grön leguan (Iguana iguana) mötte oss på kajkanten. Hen tittade efter en lurvig råtta som flydde i panik, och leguaner som är vegetarianer!

I Fort de France finns det mesta. Vår gamla kyl orkar inte hålla kylan trots en massa trixande så nu har vi beställt en portabel effektiv båtkyl. Det blir skönt att åter kunna köpa yougurt och annan lyx som behöver kyla.

En vanlig gata i gamla delen av Fort de France.
Dekorerad stolpe på gatan ovan.

Jag vet inte om den sociala VHF-kanal 68 gäller här också då vi endast är drygt 30 båtar jämfört med säker över 1000 båtar i Le Marin och Ste Anne. Har inte hunnit lyssna än.

Det är många svenskar i Karibien bara i den här bukten är vi fyra svenska båtar. Två av båtarna träffade vi i Europa innan överseglingen.

Nu börjar någon form av vardag här och det är riktigt behagligt med många bad, upptäcka nytt och bara allmänt vardagsvara…..

7 reaktioner till “Livet i Paradiset fortsätter”

1. Hej!
    Det verkar som ni har det riktigt bra. Avstår nog Atlantseglingen men resten hade jag gärna varit med på. Njut av tillvaron, Göteborg i januarirusk finns kvar när ni kommer hem.
    Kram Åsa

Jag lovar, vi njuter. Januarirusk tror jag vi kommer att försöka avstå ifrån framöver. Men, som gammal örebroare måste jag gnälla lite – det regnar idag…. och som glad göteborgare, ser jag fram emot karnevalen som smygstartar i kväll….
      Kram!

1. Hej Gunnar!
      Vi förstår att januarirusket med snö och kyla tagit sitt grepp om Sverige. Vi lider med er trots värmen här. Vi kyler av oss genom att hoppa i det 27-gradiga vattnet. Fast man får ju ligga i en stund för att bli sval.
      Sköt om dig, härda ut, våren kommer säkert snart!
      Stor kram!

2. Hejsan vänner ! Stort tack för fina bilder och rapporter från paradiset 😁. Har hört att det finns dom som önskar sig till paradiset i nästa liv !!! Och ni är redan där i ert första liv – bra jobbat 👍. Provence har börjat värma upp sig och idag satt vi på terassen med ett glas vin och filosoferade . Njut fortsatt och massor av hälsningar / stephan o Lena

1. Hej på er!
      Skönt att våren gör sig påmind hos er i Provence. Det ger hopp åt våra vänner i norr.
      Här i Paradiset är det alltid sommar och ständig semester vilket innebär att man har tid att göra det man vill, t.ex går jag på en kurs i franska under några veckor här på Martinique. Jag undviker att bita i något äpple, som jag hört kan ge oönskade konsekvenser.