Vi upptäcker att de offentliga transportmedlen längs kanalerna är mycket dåliga på helgerna och väljer därför att stanna kvar i Groningen i några dagar då besättningsbyte verkar bli enklast så.

Den nybyggda marinan är omgiven av vackra hus. En del har egen båtplats vid kanalen.

Bestämmer oss för att göra Groningen på kanalerna.

Gummibåten pumpas upp, hatten på för solen och iväg…
Trångt och mysigt i kanalen. Vi är inte ensamma att besöka staden i gummibåt.

Så här kan man också bo!

Helene tar oss säkert hem till båten efter turen och en pilsner i land.
Systrarna tar en selfie.

Helene mönstrar av.

Fonsa och Ann-Charlotte har kommit ombord. Vi är på väg mot Enkhuizen via Dokkum, Leeuwarden, över sjön Sneekermeer till Stavoren och till sist över den stora dammen IJsselmeer.

Broavgift betalas i träsko vid passage. Det är inte läge att köpslå!
Passar på att testa den nyinköpta båtgrillen i marinan på en ö mitt i Sneekermeer. Öl av olika sorter ska också testas.
Ibland är det trångt i de pittoreska byarna.
Vad är det för snöre dom har i riggen?
Det är inte möjligt! Mänskliga draghästar vi gott mod.
Kanalkosrsningar och kanalskäl har tydliga skyltar i grönt. Det är lätt att hitta.

För att säkert inte bli sjösjuk när vi tar oss över Ijsselmeer i hård motvind har Ann-Charlotte valt att sätta sig framför masten och titta på horisonten. Vi andra kurar bakom sprayhooden.

Väl framme i Enkhuizen skiner solen nästa dag, men hu vad det blåser.

Enkhuizen är en pittoresk gammal stad från 1600-talet. Då var Enkhuizen en av Hollands rikaste städer vilket syns på bostäder, kanaler, stadsmuren och hamnen när man vandrar runt i innerstaden.

Utomhusdelen av Zuiderzeemuseum är värt ett besök och kräver flera timmar om man vill se allt.

Roy och Ann-Charlotte njuter av solen i museets hamn med flera olika typer av Aak.
Ostlager i ostaffären.
Apoteket. Notera huvudet på mannen som gapar.
I apoteket finns en samling av huvuden som gapar. De fanns på apoteksfasaderna ända fram till början av 1900-talat. Inget vet varför detta var en symbol för apotek. Teorierna är många.
Besök hos borstbindaren.

Dags att slussa upp till nästa damm, Markermeer, och segla ner mot Amsterdam. Dammen är ca 5 m djup och även om det fortfarande blåser så kan väl inte denna pöl vara besvärlig att ta sig över.

”Vi gör bättre fart än det är djupt”, bli dagens kommentar när vi kryssar oss fram på genuan.

Den hårda motvinden tvingade oss in till en liten hamn i Almere. Följande dag kom vi äntligen fram till Amsterdam. Döm om vår förvåning när detta mötte oss;

Pråm på väg till Pridetåget i kanalerna.
Ännu en Pridepråm…

Efter ett oförglömligt Amsterdam, det var fest i hela innerstan, lämnar Fonsa och Ann-Charlotte oss för att fortsätta sin semester i Europa. Själva är vi ”inbåtade” i Sixhaven, tvärs över kanalen mitt emot centralstationen. Ett perfekt läge, lugnt och tyst, och inom 5 min gång går en gratisfärja till centrum. Marinan var smockfull – det var båtar överallt.

Hur ska vi komma ut? Hamnkaptenen var rutinerad och kolugn, hon sa med ett brett leende; ”Men vi har väl alla semester, det är lugnt. Det brukar ordna sig”.
Många vill iväg, en del båtar saknar skeppare, så bryggrådet har många kreativa förslag på lösningar.

Vi kom ut lugnt och fint, precis som hamnkaptenen sa, trots att det till en början verkade helt omöjligt. Efter att ha kört motor i nästan två veckor och passat ett otal broöppningar längtar vi efter segling och salta vågor. Vi bestämmer oss för att avbryta vår färd på Standing mast route och ta oss ut till Nordsjön igen.

4 reaktioner till “Staande mastroute; Utforskar Groningen, byter besättning och fortsätter kanalfärden.”

1. Hej Åsa och Roy!
    Vad roligt det är att följa er, många fina bilder med förklarande text:)
    Lycka till på Nordsjön!
    Kram
    Birgitta

2. sååå spännande att kunna följa er minsta gir till sjöss och på land …..
    varje dag ett äventyr kan vi förstå
    Här i gamla Sweden och närmare bestämt på det undersköna Österlen packar vi vår ränsel efter 4 härliga veckor – först en vecka med klanen Ekstrand med Kiviks marknad som en av huvudattraktionerna och så tre veckor på tu man hand i fint hus i Vitaby . Vi har här haft Sveriges sämsta väder men världens vackraste landskap med Brösarps backar och Hanöbukten med underbara Haväng och andra badplatser längs Ravlunda gamla skjutfält . Kallt hav men jag
    har doppat mej 2 ggr med livet som insats ! 16gr är för kallt …
    i morgon drar vi till metropolen Habo och så småningom till Hässelby .
    Vi önskar er fortsatt lyckosam seglats !!
    kerstin o jonny

3. Då tackar vi för en underbar vecka ombord. Allt var perfekt utom vädret, men det kan vi ju inte klaga på då besättningslistan ju var känd på förhand. Tågresan tillbaka till Groningen gick bra och sen körde vi, med en övernattning, till Bialowieza-urskogen på gränsen till Vitryssland där vi kl 0430 på morgonen såg inte mindre än 50 visenter på en gång. Bästa turen i år enligt guiden. Sen bar det sakta av hemåt genom Polen och igår tog vi Polferries från Swinoujscie till Ystad men det enda som var bra med den färjan vart priset. Den vägen tar vi aldrig igen. Segla nu försiktigt i Kanalen.